Dodana: 27 luty 2006 12:26

Zmodyfikowana: 27 luty 2006 12:26

Rada Unii Europejskiej zatwierdziła wkład finansowy Konfederacji Szwajcarskiej

Rada Unii Europejskiej zatwierdziła wkład finansowy Konfederacji Szwajcarskiej. Będzie to nowy instrument finansowy wzorowany na Norweskim Instrumencie Finansowym, z którego będą mogły skorzystać nowe Państwa Członkowskie od 2006 roku. Jeszcze w tym roku będzie negocjowana umowa dwustronna pomiędzy Szwajcarią a Polską odnośnie dokładnej alokacji, finansowanych obszarów i innych warunków.

1. Klucz podziału wkładu szwajcarskiego

Państwo-beneficjent - we frankach szwajcarskich

Republika Czeska   -   109.780.000
Estonia    -    39.920.000
Cypr   -   5.988.000
Łotwa   -   59.880.000
Litw   -   70.858.000
Węgry   -   130.738.000
Malta   -   2.994.000
Polska   -   489.020.000
Słowenia   -   21.956.000
Słowacja   -   66.866.000

Regionalne i krajowe projekty i programy, jak i projekty i programy obejmujące kilka państw-beneficjentów, będą mogły być finansowane z tego wkładu.

2. Kierunki i dziedziny finansowania

Bezpieczeństwo, stabilność i wsparcie dla reform:

- zwiększenie lokalnych możliwości zarządzania na szczeblu regionalnym i lokalnym,
- działania służące zabezpieczeniu granic,
- poprawa zarządzania kwestiami dotyczącymi imigracji i azylu,
- dostęp do systemów informacji na temat prawa dotyczącego bezpieczeństwa oraz opracowanie prawnych aspektów bezpieczeństwa,
- modernizacja administracji wymiaru sprawiedliwości,
- wzmacnianie instytucji oraz zdolności do walki z korupcją i przestępczością zorganizowaną,
- bezpieczeństwo jądrowe,
- zapobieganie klęskom żywiołowym i usuwanie ich skutków,
- regionalne inicjatywy rozwoju w regionach peryferyjnych lub w niekorzystnym położeniu,

Środowisko i infrastruktura:

- naprawa i modernizacja podstawowej infrastruktury (wydajne wykorzystywanie energii, woda pitna, ścieki, usuwanie odpadów, transport publiczny),
- poprawa warunków środowiskowych, redukcja emisji substancji szkodliwych, opracowywanie i przestrzeganie standardów i norm monitoringu ekologicznego,
- usuwanie odpadów toksycznych i rewitalizacja zanieczyszczonych terenów przemysłowych,
- planowanie zagospodarowania przestrzennego regionów, terenów miejskich i wiejskich, infrastruktura, środowisko itd.,
- transgraniczne inicjatywy związane z ochroną środowiska, np. "Środowisko dla Europy",
- różnorodność biologiczna i ochrona środowiska.

Wspieranie sektora prywatnego:

- rozwój sektora prywatnego i propagowanie eksportu ze szczególnym uwzględnieniem małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP),
- ułatwianie dostępu do kapitału, wsparcie dla MŚP w dziedzinie zarządzania,
- propagowanie zatwierdzonych organicznych produktów rolnych,
- propagowanie standardów, norm i oceny zgodności w dziedzinie produkcji przemysłowej i rolnej, propagowanie produkcji przemysłowej, która z punktu widzenia społecznego, ochrony środowiska oraz skuteczności ekologicznej jest zgodna z zasadą zrównoważonego rozwoju,
- poprawa ram regulacyjnych sektora finansowego oraz wzmacnianie instytucji i rynków finansowych,
- ochrona własności intelektualnej.

Rozwój ludzki i społeczny:

- wzmocnienie zdolności administracji publicznej na szczeblu centralnym, regionalnym i lokalnym pod względem stosowania standardów europejskich,
- szkolenie techniczne i zawodowe,
- badania i rozwój (programy wymian naukowych, stypendia, partnerstwa, współpraca w dziedzinie badań stosowanych itd.),
- zdrowie (modernizacja szpitali, reforma systemów ubezpieczeń zdrowotnych, działania prewencyjne itd.),
- partnerstwa miast i gmin,
- wspieranie międzynarodowych inicjatyw rozwojowych.

Wybór finansowanych obszarów i ich uszeregowanie według kryterium ważności będzie uzależnione od potrzeb każdego państwa-beneficjenta.

3. Wybór projektów i programów

Rada Związkowa Konfederacji Szwajcarskiej dokona wyboru projektów i programów w porozumieniu z państwami-beneficjentami, uwzględniając ich życzenia i potrzeby oraz faktyczną zdolność absorpcyjną.

4. Realizacja projektów i programów

a)  Realizacja projektów i programów będzie przebiegać, w zależności od danego przypadku, na zasadach współpracy dwustronnej, wielo-dwustronnej (współfinansowanie przez inne instytucje i darczyńców) lub wielostronnej (za pośrednictwem systemu powierniczego).
b)  Wkłady Szwajcarii będą miały formę dotacji lub instrumentów finansowych na warunkach ulgowych. Nie będą podlegały zwrotowi.
c)  Podmioty, które skorzystają ze szwajcarskiego wsparcia, zasadniczo będą musiały zapewnić mniejszościową część finansowania projektów lub programów. Wkład Szwajcarii w formie stypendiów nie może przekroczyć 60% kosztów projektu, poza przypadkami projektów otrzymujących dodatkowe finansowanie w formie alokacji budżetowych przyznanych przez władze krajowe, regionalne lub lokalne; wówczas wkład szwajcarski nie może przekroczyć 85% kosztów całkowitych. Zastosowanie mają przepisy obowiązujące dla współfinansowania. Projekty pomocy technicznej, programy wzmocnienia instytucjonalnego oraz projekty i programy realizowane przez organizacje pozarządowe (NGO) mogą być finansowane w całości ze szwajcarskiego wkładu.
d)  Zastosowanie mają przepisy obowiązujące dla zamówień publicznych i pomocy państwa. Wkłady przeznaczone na projekty i programy nie mogą być wiązane.
e)  Koszty zarządzania przypadające na rząd Szwajcarii będą pokryte z kwoty określonej w pkt 1. Koszty te obejmują m.in. koszty personelu i administracji, wydatki związane z podróżami służbowymi urzędników i konsultantów oraz koszty kontroli finansowej i oceny.

 

 

 

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook